تفاوت ماسک FFP2و N95 در چیست؟
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفوت ماسک¬های FFP2و N95 در چیست یا اینکه کدام ماسک بهتر است، جالب است بدانید که تنها تفاوت این دو نوع ماسک در استاندارد آنها و پروتکلی است که تحت تست قرار می¬گیرند، در واقع ماسک N95 مورد تأیید NIOSH بوده و طبق پروتکل NIOSH تست می¬شود شرایط تست براساس NIOSH به شرح زیر می¬باشد:
فیلتر ذرات تنفسی زمانی که تحت تست آنروسل¬های سدیم کلراید با قطره 0/3 میکرون با جریان 85 لیتر بر دقیقه قرار می¬گیرند کارایی فیلتراسیون 95% را داشته باشند. لازم به ذکر است ماسک-های N95 قابل استفاده در محیط¬هایی هستند که آنروسل¬های غیر روغنی وجود داشته باشد و نامگذاری N95 هم برهمین اساس می¬باشد. ماسک ذرات N95 به معنی Not resistant to oil، با کارایی فیلتراسیون 95 درصد است.
….و اما در مورد ماسک¬های تنفسی مطابق با استاندارد EN اروپا می¬باشد طبق این استاندارد ماسک-های تنفسی در 3 کلاس تقسیم بندی می¬شوند که شامل FFP2,FFP1,FFP3 است. شرایط تست ماسک¬های تنفسی مطابق با استاندارد EN149 کمی متفاوت از NIOSH است و به شرح زیر می-باشد:
ماسک تنفسی باید حداقل کارایی فیلتراسیون 94 درصد را داشته باشد زمانی که تحت تست آنروسل¬های سدیم کراید با قطره 3/0 تا 6/0 میکرون با جریان 95 لیتر بر دقیقه قرار می¬گیرد، بعلاوه ماسک¬های FFP2 تحت تست آنروسل¬های روغنی پارافین هم قرار می¬گیرند و از این نظر نسبت به ماسک¬های N95 ارجحیت دارند. با توجه به توضیحات فوق به راحتی میتوان دریافت که به لحاظ کارایی و فیلتراسیون هر دو نوع ماسک¬ هم سطح بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند علاوه بر اینکه ماسک¬های FFP2 توانایی فیلتراسیون ذرات روغنی رو هم دارا می¬باشند.